В много организации и офиси ежедневното почистване и редовните "дълбоки почиствания" се извършват от наети професионални чистачи. Но това не означава, че хигиената е проблем на някой друг.
Поддържането на здравословно работно място е отговорност на всички - и е елементарно добро възпитание ! Но това не е задължително да бъде тежка работа и не означава, че трябва да похарчите цяло състояние за консултантски услуги в областта на хигиената или да подмените цялото си оборудване. Това означава да вдъхновите хората да променят навиците си в името на общото благо.
Ето няколко прости мерки, които можете да предприемете, за да насърчите това:
Част от задълженията ви като ръководител е да поддържате безопасна физическа работна среда и да осигурявате съответствие с отрасловите стандарти и законовите разпоредби.
Базовите хигиенни стандарти се регулират почти във всяка държава по света, така че се старайте да се придържате към тях. Уверете се, че знаете стандартите, изисквани във вашата страна, и кой е пряко отговорен за прилагането им във вашата организация. Те са първото ви лице, към което можете да се обърнете, ако смятате, че тези стандарти не се спазват.
В случай на епидемия или глобална пандемия правителствата могат да изискат от предприятията да предприемат специални мерки, за да гарантират ограничаване на епидемията. Те могат да включват принудителна работа от вкъщи, пускане на хора в отпуск или дори затваряне на офиси.
Тези ситуации често могат да се развиват бързо, така че бъдете в течение на нещата, като редовно проверявате правителствените съвети, както и актуализациите от националната или местната здравна служба и Световната здравна организация (СЗО). И - от решаващо значение - информирайте персонала си за всички промени.
Поддържането на чисто и хигиенично работно място е екипно усилие! Затова се уверете, че всички ваши служители разбират какво се очаква от тях.
Първо, ясно определете поведението, което искате да видите. Това може да включва например всеки да дезинфекцира общата си клавиатура в края на всеки ден, да си мие редовно ръцете или да се редува да зарежда съдомиялната машина.
Споделете тези очаквания на срещите на екипа или на фирмените актуализации и ги включете в наръчника за персонала, за да знаят новите служители какво да очакват.
Трудно е да се пречупи мързелът или безгрижното отношение към чистотата. Затова улеснете хората да си създадат добри хигиенни навици.
Насочете усилията си към тези ключови области:
Офис мебели и оборудване. Поставете кърпички, дезинфектант за ръце и антибактериални кърпички на всички бюра - и се уверете, че хората ги използват!
Бюрата, дръжките на вратите, телефоните, компютърните клавиатури, бутоните на принтерите, лостовете на автоматите за вода и дори кафемерите трябва да се почистват редовно.
Хладилници. Изхвърляйте всяка седмица недоядената храна, за да предотвратите появата на плесени и бактерии.
Микровълнови печки. Насърчавайте хората да ги почистват след всяка употреба. Микробите се нуждаят от храна и топлина, за да се разпространяват, а микровълновата печка в офиса може да бъде основно място за размножаване.
Дозатори за сапун. Проверявайте дали дозаторите за сапун са винаги заредени и насърчавайте хората да си мият ръцете редовно и старателно.
На ключови места, като например в кухнята или тоалетната, поставете образователни плакати за миене на ръцете и почистване.
Всеки отговорен работодател наема професионална фирма за почистване, но това не изключва отговорността, която трябва да имат и самите служители, защото в крайна сметка - това е тяхното работно място.